Halloween Fright Nights
Fanta @ Walibi Holland
Halloween is een populaire feestdag die is overgewaaid uit Amerika. Dit griezelige feest wordt elk jaar groter en groter in ons land en is niet alleen populair onder kinderen, maar ook onder jongeren. Fanta zag dit als een uitgelezen kans om hierop in te spelen en hun gewenste doelgroep (GEN-Z) te raken met een vermakelijke merkbeleving tijdens het populaire Halloween Fright Nights evenement bij Walibi Holland. Dit staat bekend als hét griezelevenement van Nederland. Hoe zorgt een merk als Fanta ervoor dat ze opvallen tussen deze ultieme engheid die dit evenement met zich meebrengt?
Mensen schrikken misschien nog wel meer van een jumpscare (lees: abrupte verandering) dan van een horrorclown. Dat is precies waarom Fanta de Silly Side of Scariness introduceert. In hun wereldwijde tv-commercial zie je een aantal supermarktbezoekers schrikken van abrupte veranderingen die onverwacht om de hoek komen kijken. Wij hebben dit principe vertaald naar een verlaten supermarkt op wielen. Bij de ingang kreeg je een boodschappenlijstje met een aantal items erop. Terwijl de klok tikte, moest je alle artikelen verzamelen. Maar opgepast! De bus zat vol jumpscares die zowel mechanisch als met behulp van een acteur werkten. Had je alle voorwerpen verzameld? Dan kon je de bus verlaten, via de geheime uitgang in de Fanta koelkast, om vervolgens op de foto te gaan en te genieten van een ijskoude Fanta Orange Zero.
Horror Night
Fanta @ Pathé De Munt Amsterdam
Elk jaar staat Pathé Nederland het weekend voor of na Halloween volledig in het teken van horror. Acteurs die door de gangpaden van de bioscopen lopen en de meest klassieke horrorfilms die in alle zalen te zien zijn, maken dit een drukbezocht evenement, vooral voor jongeren. Fanta zag opnieuw een uitgelezen kans om een vermakelijke merkervaring te creëren.
Als je aan Halloween denkt, denk je aan... precies: trick or treat! Kinderen die massaal langs de deuren gaan om snoep te vragen in hun griezelige outfits. Dit principe hebben we vertaald naar de Fanta Trick or Treat Street. Een decor waarin een oude, griezelige Amerikaanse straat is nagebouwd. Als bezoeker van Pathé De Munt kon je tijdens Horror Night door deze straat lopen en aanbellen bij de voordeuren waar licht brandde. Natuurlijk zat er vaak een addertje onder het gras.... of eigenlijk: een jumpscare onder de mat. Bekijk de video en je zult zelf zien wat daarmee wordt bedoeld.
Voor zowel Walibi als Pathé zijn beide merkactivaties zo goed ontvangen dat ze nu al meerdere jaren op rij worden ingezet. Elk jaar kijken we opnieuw hoe we de activaties kunnen optimaliseren om de bezoekers te blijven verrassen. En niet alleen de vaste bezoekers, maar ook de nodige Fanta Brand Ambassadors (lees: influencers). Doordat zij de activaties bezoeken en dit delen op hun socials, is het bereik van deze merkervaringen ineens vele malen groter. Gelukkig doen zij hier maar al te graag aan mee.
More work ⬇️
Jim van de Sande © 2024